CX for CxOs: Digi-hipsterit – nyt PRKL!

Screen Shot 2015-01-16 at 10.49.30CX, CE, CEM, CRM… ja mitä niitä nyt olikaan

Viime vuosina on paljon puhuttu digitalisaation vaikutuksista liiketoimintaan ja on tullut selväksi, että uusi teknologia muuttaa asiakkaan ostokäyttäytymistä sekä yritysten sisäisiä prosesseja.

Kautta historian torit ovat olleet täynnä erilaisia elämän eliksiirin kauppiaita, jotka tarjoavat ikuista onnea. Kuitenkin eliksiirien välinen ero on löytynyt lähinnä vain pakkauksen väristä ja hinnasta. Näin se näyttää olevan edelleenkin. Sama tuote eri pakkaus. Auto on loppujen lopuksi vain auto, vaikka sen nimeksi laitettaisiin MB, Skoda, Volvo, BMW tai Audi.

Myynti-, markkinointi- ja palvelutoimintojen digitalisoitumisessa ei ole sinänsä mitään erikoista. Erikoista vain on, että digiala on itse alkanut käyttämään samaa metodia; sama tuote eri pakkaus. Tämä näkyy ennenkaikkea digi-konsulttien laidasta laitaan lentelevässä jargonissa.

Mieleeni nopeasti tulleita termejä: Customer Experience, Customer Experience Management, Customer Relations Management, Customer Loyalty Program, Service Design, Customer Engagement, Digital Marketing, SoMe Marketing, Internet Marketing, Mobile Marketing, kun kyse on loppujen lopuksi vain ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN PARANTAMISESTA.

Itse asiakkaana toivon;

– digitaalista läsnäoloa
– avoimuutta
– erottuvaa, mieltä piristävää markkinointiviestintää
– selkeää asiakaslupausta
– ajasta ja paikasta riippumatonta asioimisen helppoutta
– maksutavoille vaihtoehtoja
– erilaisia toimitusvaihtoehtoja
– yksinkertaisia takuu ja vaihto-oikeuksia
YKSINKERTAISESTI SANOTTUNA, TOIVON ASIAKASLUPAUKSEN PITÄMISTÄ JA YSTÄVÄLLISTÄ ASIAKASPALVELUA.

Älä siis sotkeudu elämän eliksiiri-kauppiaiden jargoniin vaan pysy maalilla lapa jäässä. Perinteinen myynti ei ole kadonnut vaan välineet kaupanteolle ovat parantuneet!

 

peko_2014_B

Pekka [Peko] Korpela

I’m specialized in digitalization, business management and development. I have 20 years of experience in the field of digital communications and media. Everything I do has the attitude of an award winner. I’m determined and calm pack leader, best in human relationships, connecting people, motivating and managing masterminds of creative people.

Lataa tästä aikaisempi artikkelini: ”X-sukupolven myyntijohtaja jää jyrän alle!

Kuva: Creative Commons

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

1 kommentti