Kultajyvää etsimässä?

UittoJohtamisen gurut maailmalla kehottavat määrittelemään kristallinkirkkaan suunnan ja tavoitteet sekä rakentamaan työyhteisön jäsenille järkähtämättömän halun mennä sinne. Nämä kaksi asiaa eivät kuitenkaan synny itsestään vaan vaativat paljon ponnisteluita, mutta onnistuessaan muodostavat yritykselle pysyvän kilpailuedun suhdanteista riippumatta.

Mitä isot edellä sitä pienet perässä?
Hallitus ilmoitti leikkaavan tuntuvasti koulutusmäärärahoista julkisella sektorilla. Onko taantuma sitten oikea aika leikata tärkeimmästä kilpailuetuun vaikuttavasta tekijästä ts. ammattitaidosta? Toivottavasti yksityinen sektori ei lähde tälle tielle. Toisaalta, elinkeinoelämähän on aina pyörinyt valmennusasioiden suhteen vastapäivään. Silloin, kun menee hyvin ja kysyntä on kova, kukaan ei ehditä koulutukseen tai valmennukseen. Ja silloin kun on taantuma, karsitaan koulutusrahoista ja todetaan, ettei ole rahaa. Hieman karrikoiden voidaan sanoa, ettei koskaan ole sopiva hetki.

Entä olemmeko oppineet mitään aikojen kuluessa?
Esimerkkinä entisaikojen tukkisavotat, joissa tukit uitettiin sopiviin paikkoihin käsittelyä ja jatkokuljetusta varten. Kun oli tukkeja, niin silloin sahattiin, kuorittiin ja halottiin. Silloin, kun ei ollut tukkeja, teroitettiin työkaluja ja huollettiin tekijöitä. Lähtökohtaisesti mikään ei ole muuttunut, paitsi lelut, joilla leikitään. Silloin, kun on runsaasti tekemistä, on tekijöiden työkalujen ja oltava huippuvireessä. Miksei näin toimita tänä päivänä?

Kuinka monet kilpailut onkaan voitettu ylämäessä?
Taantumaa voi hyvin verrata urheilun ylämäkeen, siis siihen kun erotellaan jyvät akanoista. Tällä hetkellä joissain yrityksissä erotellaankin johtamisen suhteen jyviä vai pitäisikö sanoa kultajyviä akanoista. Näillä kultajyvillä on kristallinkirkas näkemys suunnasta, vahva tahto mennä itse ja motivoida myös joukkonsa menemään sinne. Taantuma on myös hyvä hetki analysoida oman joukkonsa suoritusta yksiötasolla ja katsoa, ketkä jaksavat ponnistella ylämäessä. Huippuvalmentajat määräävät pelitavan ja valitsevat siihen sopivat pelaajat. Keitä ovatkaan voittajia kun ylämäki alkaa?

Mitkä ovat yrityksen erottautumistekijät?
Monesti tähän kysymyksen kuulee vastauksina: ainutlaatuiset ratkaisut, huipputuotteet, nopeat toimitukset jne. Tosiasiassa tuotteet tulevat ja menevät. Varsinaisia uniikkituotteita/-ratkaisuja on äärimmäisen vähän ja uutuudet kopioidaan nopeassa tahdissa. Tuotteilla ja ratkaisuilla erottautuminen ei kanna kovin pitkälle tulevaisuuteen. Jos oikeasti olet etsimässä kilpailuetua jota ei voi helposti kopioida, investointi työntekijöittesi motivaation sekä ammattitaidon kohottamiseen.

Joskus vaan ne pehmeät jutut ovatkin niitä kovimpia
Yrityksen työilmapiiri on noussut viime aikoina vahvasti esille erottautumistekijänä. Se luo positiivista energiaa ja innovatiivista toimintaa. Työilmapiirimittaus kertoo koruttomasti sen, missä kunnossa monen yrityksen tärkein erottautumistekijä on. Se ei suinkaan ole tyhjä lottokuponki, vaan keino havaita ihmisten pahoinvointi tai/ja heidän kelvoton johtaminen. Analysointiin vain ei saa käyttää liikaa aikaa – mittauksen jälkeiset teot ratkaisevat. Epäkohtien korjaaminen vaatii johdolta aitoa sitoutumista sekä itsekriittisyyttä. Välinpitämättömyydellä on vakavat seuraukset.

Oikea hetki on juuri nyt
Olen seurannut yhteistyökumppaneita, jotka ovat panostaneet selkeään tavoitteeseen, hyvään ilmapiiriin ja sitouttavaan johtamiseen. Tulokset ovat näkyneet yllättävän nopeasti tässä taantumassakin. Nyt ei kannata voivotella lamaa vaan ryhtyä toimeen. Kannattaa panostaa kilpailuetuun, joka on omissa käsissä.

Less whining, more action” – kuten yrityksemme slogan kuuluu!

Pekka

Kirjoittaja on Pekka Vilhunen, yksi Myyntipumppu-blogin vakiokirjoittajista,

johdon konsultti, sertifioitu coach (ICF),
puh. 040-7712466
www.myyntipumppu.fi

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *