Myyntipumpun haaste: Mistä löytyy Suomen paras yritystarina?

Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen yritysesittelystä? Puuduttavan yksisuuntainen faktapohjainen kalvosarja vai tunteita herättävä ja mukaansa tempaava tarina. Me myyntipumppulaiset heitämme haasteen: Mistä löytyy Suomen paras yritystarina? Katso video Myyntipumpun tarinasta!

Tuntuuko tutulta?

Yrityksen toimintaa, tuotteita ja palveluita kehutaan esityksessä vuolaasti eri ominaisuuksien kautta. Kokeneemmat puhujat ylistävät myös saavutettavia etuja yleisellä tasolla. Huippuosaajat sovittavat esityksessään myös edut asiakkaan tilanteeseen sopiviksi hyödyiksi. Esityksen lopuksi vakuutetaan kuulija tyytyväisten asiakkaiden logoilla. Miten te esittelette yrityksenne? Vinkki: ”Mitä enemmän vakuutat, sitä vähemmän vakuutat…”

Järki vai tunteet?

Mieti miten ja mihin haluat esityksessäsi vaikuttaa? Rationaalinen puoli esityksessä kertoo faktoja, mitä te yrityksenä tarjoatte asiakkaillenne. Tarvittaessa olette valmiita argumentoimaan tarjontaanne. Olette valmiita jopa puolustamaan näkemyksiänne joihin uskotte, viimeistään silloin tunteenne ottavat vallan. Tunnepuoli eli limbinen järjestelmämme ohjaakin voimakkaasti perustelujamme ja uskomuksiamme. Yritysesittelyssä on huomioitava rationaaliset ja emotionaaliset puolet, niin esittäjän kuin kuulijan kannalta. Aloitatko vetoamalla järkeen vai tunteeseen ja mieti kumpaa painotat enemmän? Vinkki: ”Ihminen on tunteiden tulkki…”

Kerro tarinaa

Aloita esitys kertomalla tarina, miksi olette olemassa, mihin uskotte – mitä merkitystä toiminnallanne on asiakkaalle. Olet tietysti itse innostunut, niin tunne välittyy myös kuulijaan. Kerro seuraavaksi esityksessä, miten toimitte ja erityisesti mitä vaikutuksia siitä on asiakkaalle. Muista kertoa esimerkkejä ja tarinoita, näin varmistat kuulijan mielenkiinnon säilymisen. Lopuksi kuulija jo suorastaan odottaakin mitä teiltä saa, jolloin voit siirtyä keskustelemaan hyöty- ja asiakaskeskeisesti tuotteistanne ja palveluistanne. Montako tarinaa yritysesittelynne sisältää? Vinkki: ”Teoria on harmaata, elämä värikästä…”

Haaste

Anna vinkki mielestäsi parhaasta yritysesittelystä vastaamalla tähän viestiketjuun.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *