promo girlMarkkinointi on veikeä laji. Markkinointiosaston kalenterivuotta ohjaavat erilaiset messut ja tapahtumat. Ah nuo ihanat puuhapäivät, mitähän hassua keksittäisiin tänä vuonna? Nolataan koko firman porukka pakottamalla heidät pukeutumaan vaikka hassuihin tiikeriasuihin, sehän erottuu massasta.

Mietitään millä karkeilla täytetään se ikivanha Ikeasta pikkujouluihin ostettu boolimalja ja kuitenkin päädytään aina niihin Marianne-karkkeihin. Keksitään joku uusi tekohauska slogan ja tilataan kivoja banderolleja. Tämä on juurikin se Puuha-Peten fun-part, jossa sisustusohjelmista tykkäävät näppärät osaajasedät ja -tädit pääsevät toteuttamaan itseään, firman rahoilla.

Mittaaminen

Sitten tulee se hankalampi osuus. Miten messujen tuloksellisuutta mitataan? Täytyyhän tuolle investoinnille löytyä nykyisinä tiukkoina aikoina joku selkeä peruste? Tämäkin on helppo juttu: mitataan saatujen liidien määrää. Selvin ja helpoin tunnus liidistä on messuvieraan käyntikortti, tuo ihana päänahka. Paljon liidejä on hyvä.

Toteutus

Käytännön toteutukseksi valitaan kaksi nuorta, kaunista ja vähäpukeista promo-tyttöä jakamaan kortteja messuvieraille. Neitosten tehtävä on samoilla nuo pitkät päivät käytävillä ja hymyillä arvoisille messuvieraille. Messuvieras toljottaa hymyileviä tyttöjä suu täynnä Marianne-karkkeja ja nappaa tyttöjen tyrkyttämän kortin. Korttiin on painettu tuo painava tieto: Tule ständillemme osallistumaan arvontaan – päävoittona iPad”. Messuvieras lähtee pyrkimään iPad-himoissaan ständiä 6k76 kohti kuin kilpasuunnistaja Jukolan viestissä. Uurastuksen tuloksena hän luovuttaa käyntikorttinsa kippoon ja saa kotimatkalleen vielä bonuksena pastillirasian, jonka kantta koristaa firman logo.

Mitä saatiin aikaan?

Kauniit naiset ja uusin viihde-elektroniikka myy. Mutta kuinka potentiaalinen prospekti on tällainen messuvieras? Tiedämme hänestä nimen, tittelin ja työnantajan. Lisäksi hän arvostaa naiskauneutta ja haluaa ilmaisen iPadin. Kaksipäiväiseen messutapahtumaan osallistuminen maksaa helposti toistakymmentä tuhatta euroa, kun huomioidaan ständipaikan lisäksi henkilöstö, alihankinta ja materiaalikustannukset. Jos tulos on satakunta yhteystietoa, yhden liidin hinnaksi on tullut yli sata euroa. Mitä myyjän pitäisi ajatella seuraavan päivän myyntikokouksessa, kun markkinointi-ihminen jakaa nämä messuilta kalliilla työllä huuhdotut ”kultahiput” ” jatkojalostettavaksi? Aivan oikein, roskaliidejä suurimmaksi osin. Harva kortin omistajista on halunnut ilmaista ostohalukkuuttaan firman tuotteisiin tai palveluihin.

Vaihtoehtoinen suoritus

Mitä tapahtuisi jos myyjä laittaisi vappupäivänä ständin Ullanlinnanmäelle ja vaihtaisi satasen skumppapulloja yhteystietoihin yhteensä kymppitonnilla? Nyt hänellä olisi jo selkeästi rajattu kohderyhmä eli hyvätuloisia, akateemisesti koulutettuja ihmisiä, todennäköisesti päättävässä asemassa ja ehkäpä sellaisella toimialalla, että voisivat jotain meiltä ostaakin? Lopputulos: rahaa kului sama määrä, yhtä monta liidiäkin tuli. Veikkaan, että tulisi potkut holtittomasta rahankäytöstä. Markkinoinnille törsäily sallitaan, myynnille ei.

Vaatikaa enemmän ja parempaa

Myynnin tulisi vaatia markkinoinnilta enemmän. Kertokaa markkinoinnille mitä haluatte ja tarvitsette työnne tukemiseksi ja mahdollistamiseksi, osallistukaa puoliväkisin kokouksiin, sillä niissä päätetään markkinointibudjetin raameista ja kohteista. Myyjä: markkinointibudjetti on teidän rahaanne, ja sillä rahalla on tarkoitus saada myynnille potentiaalisia liidejä ja sitä kautta uusia asiakkaita firmalle. Markkinointi, oletko huomannut, että kätesi on myyjän taskussa? Ja että sieltä on aina tähän asti löytynyt rahaa niihin überkalliisiin Marianne-karkeloihin?

-->

Myytävänä: ROSKALIIDEJÄ, hinta 100 €/kpl

promo girlMarkkinointi on veikeä laji. Markkinointiosaston kalenterivuotta ohjaavat erilaiset messut ja tapahtumat. Ah nuo ihanat puuhapäivät, mitähän hassua keksittäisiin tänä vuonna? Nolataan koko firman porukka pakottamalla heidät pukeutumaan vaikka hassuihin tiikeriasuihin, sehän erottuu massasta.

Mietitään millä karkeilla täytetään se ikivanha Ikeasta pikkujouluihin ostettu boolimalja ja kuitenkin päädytään aina niihin Marianne-karkkeihin. Keksitään joku uusi tekohauska slogan ja tilataan kivoja banderolleja. Tämä on juurikin se Puuha-Peten fun-part, jossa sisustusohjelmista tykkäävät näppärät osaajasedät ja -tädit pääsevät toteuttamaan itseään, firman rahoilla.

Mittaaminen

Sitten tulee se hankalampi osuus. Miten messujen tuloksellisuutta mitataan? Täytyyhän tuolle investoinnille löytyä nykyisinä tiukkoina aikoina joku selkeä peruste? Tämäkin on helppo juttu: mitataan saatujen liidien määrää. Selvin ja helpoin tunnus liidistä on messuvieraan käyntikortti, tuo ihana päänahka. Paljon liidejä on hyvä.

Toteutus

Käytännön toteutukseksi valitaan kaksi nuorta, kaunista ja vähäpukeista promo-tyttöä jakamaan kortteja messuvieraille. Neitosten tehtävä on samoilla nuo pitkät päivät käytävillä ja hymyillä arvoisille messuvieraille. Messuvieras toljottaa hymyileviä tyttöjä suu täynnä Marianne-karkkeja ja nappaa tyttöjen tyrkyttämän kortin. Korttiin on painettu tuo painava tieto: Tule ständillemme osallistumaan arvontaan – päävoittona iPad”. Messuvieras lähtee pyrkimään iPad-himoissaan ständiä 6k76 kohti kuin kilpasuunnistaja Jukolan viestissä. Uurastuksen tuloksena hän luovuttaa käyntikorttinsa kippoon ja saa kotimatkalleen vielä bonuksena pastillirasian, jonka kantta koristaa firman logo.

Mitä saatiin aikaan?

Kauniit naiset ja uusin viihde-elektroniikka myy. Mutta kuinka potentiaalinen prospekti on tällainen messuvieras? Tiedämme hänestä nimen, tittelin ja työnantajan. Lisäksi hän arvostaa naiskauneutta ja haluaa ilmaisen iPadin. Kaksipäiväiseen messutapahtumaan osallistuminen maksaa helposti toistakymmentä tuhatta euroa, kun huomioidaan ständipaikan lisäksi henkilöstö, alihankinta ja materiaalikustannukset. Jos tulos on satakunta yhteystietoa, yhden liidin hinnaksi on tullut yli sata euroa. Mitä myyjän pitäisi ajatella seuraavan päivän myyntikokouksessa, kun markkinointi-ihminen jakaa nämä messuilta kalliilla työllä huuhdotut ”kultahiput” ” jatkojalostettavaksi? Aivan oikein, roskaliidejä suurimmaksi osin. Harva kortin omistajista on halunnut ilmaista ostohalukkuuttaan firman tuotteisiin tai palveluihin.

Vaihtoehtoinen suoritus

Mitä tapahtuisi jos myyjä laittaisi vappupäivänä ständin Ullanlinnanmäelle ja vaihtaisi satasen skumppapulloja yhteystietoihin yhteensä kymppitonnilla? Nyt hänellä olisi jo selkeästi rajattu kohderyhmä eli hyvätuloisia, akateemisesti koulutettuja ihmisiä, todennäköisesti päättävässä asemassa ja ehkäpä sellaisella toimialalla, että voisivat jotain meiltä ostaakin? Lopputulos: rahaa kului sama määrä, yhtä monta liidiäkin tuli. Veikkaan, että tulisi potkut holtittomasta rahankäytöstä. Markkinoinnille törsäily sallitaan, myynnille ei.

Vaatikaa enemmän ja parempaa

Myynnin tulisi vaatia markkinoinnilta enemmän. Kertokaa markkinoinnille mitä haluatte ja tarvitsette työnne tukemiseksi ja mahdollistamiseksi, osallistukaa puoliväkisin kokouksiin, sillä niissä päätetään markkinointibudjetin raameista ja kohteista. Myyjä: markkinointibudjetti on teidän rahaanne, ja sillä rahalla on tarkoitus saada myynnille potentiaalisia liidejä ja sitä kautta uusia asiakkaita firmalle. Markkinointi, oletko huomannut, että kätesi on myyjän taskussa? Ja että sieltä on aina tähän asti löytynyt rahaa niihin überkalliisiin Marianne-karkeloihin?

-->

promo girlMarkkinointi on veikeä laji. Markkinointiosaston kalenterivuotta ohjaavat erilaiset messut ja tapahtumat. Ah nuo ihanat puuhapäivät, mitähän hassua keksittäisiin tänä vuonna? Nolataan koko firman porukka pakottamalla heidät pukeutumaan vaikka hassuihin tiikeriasuihin, sehän erottuu massasta.

Mietitään millä karkeilla täytetään se ikivanha Ikeasta pikkujouluihin ostettu boolimalja ja kuitenkin päädytään aina niihin Marianne-karkkeihin. Keksitään joku uusi tekohauska slogan ja tilataan kivoja banderolleja. Tämä on juurikin se Puuha-Peten fun-part, jossa sisustusohjelmista tykkäävät näppärät osaajasedät ja -tädit pääsevät toteuttamaan itseään, firman rahoilla.

Mittaaminen

Sitten tulee se hankalampi osuus. Miten messujen tuloksellisuutta mitataan? Täytyyhän tuolle investoinnille löytyä nykyisinä tiukkoina aikoina joku selkeä peruste? Tämäkin on helppo juttu: mitataan saatujen liidien määrää. Selvin ja helpoin tunnus liidistä on messuvieraan käyntikortti, tuo ihana päänahka. Paljon liidejä on hyvä.

Toteutus

Käytännön toteutukseksi valitaan kaksi nuorta, kaunista ja vähäpukeista promo-tyttöä jakamaan kortteja messuvieraille. Neitosten tehtävä on samoilla nuo pitkät päivät käytävillä ja hymyillä arvoisille messuvieraille. Messuvieras toljottaa hymyileviä tyttöjä suu täynnä Marianne-karkkeja ja nappaa tyttöjen tyrkyttämän kortin. Korttiin on painettu tuo painava tieto: Tule ständillemme osallistumaan arvontaan – päävoittona iPad”. Messuvieras lähtee pyrkimään iPad-himoissaan ständiä 6k76 kohti kuin kilpasuunnistaja Jukolan viestissä. Uurastuksen tuloksena hän luovuttaa käyntikorttinsa kippoon ja saa kotimatkalleen vielä bonuksena pastillirasian, jonka kantta koristaa firman logo.

Mitä saatiin aikaan?

Kauniit naiset ja uusin viihde-elektroniikka myy. Mutta kuinka potentiaalinen prospekti on tällainen messuvieras? Tiedämme hänestä nimen, tittelin ja työnantajan. Lisäksi hän arvostaa naiskauneutta ja haluaa ilmaisen iPadin. Kaksipäiväiseen messutapahtumaan osallistuminen maksaa helposti toistakymmentä tuhatta euroa, kun huomioidaan ständipaikan lisäksi henkilöstö, alihankinta ja materiaalikustannukset. Jos tulos on satakunta yhteystietoa, yhden liidin hinnaksi on tullut yli sata euroa. Mitä myyjän pitäisi ajatella seuraavan päivän myyntikokouksessa, kun markkinointi-ihminen jakaa nämä messuilta kalliilla työllä huuhdotut ”kultahiput” ” jatkojalostettavaksi? Aivan oikein, roskaliidejä suurimmaksi osin. Harva kortin omistajista on halunnut ilmaista ostohalukkuuttaan firman tuotteisiin tai palveluihin.

Vaihtoehtoinen suoritus

Mitä tapahtuisi jos myyjä laittaisi vappupäivänä ständin Ullanlinnanmäelle ja vaihtaisi satasen skumppapulloja yhteystietoihin yhteensä kymppitonnilla? Nyt hänellä olisi jo selkeästi rajattu kohderyhmä eli hyvätuloisia, akateemisesti koulutettuja ihmisiä, todennäköisesti päättävässä asemassa ja ehkäpä sellaisella toimialalla, että voisivat jotain meiltä ostaakin? Lopputulos: rahaa kului sama määrä, yhtä monta liidiäkin tuli. Veikkaan, että tulisi potkut holtittomasta rahankäytöstä. Markkinoinnille törsäily sallitaan, myynnille ei.

Vaatikaa enemmän ja parempaa

Myynnin tulisi vaatia markkinoinnilta enemmän. Kertokaa markkinoinnille mitä haluatte ja tarvitsette työnne tukemiseksi ja mahdollistamiseksi, osallistukaa puoliväkisin kokouksiin, sillä niissä päätetään markkinointibudjetin raameista ja kohteista. Myyjä: markkinointibudjetti on teidän rahaanne, ja sillä rahalla on tarkoitus saada myynnille potentiaalisia liidejä ja sitä kautta uusia asiakkaita firmalle. Markkinointi, oletko huomannut, että kätesi on myyjän taskussa? Ja että sieltä on aina tähän asti löytynyt rahaa niihin überkalliisiin Marianne-karkeloihin?

Facebooktwitterlinkedin

6 kommenttia

  • Jarkko Ursin sanoo:

    Myyjän näkökulmasta markkinointi voi tietysti näyttäytyä näinkin. Ja toisinaan se voi myös todella ollakin näin. Silloin markkinointia ei ole kuitenkaan hoidettu sillä vakavuudella ja ammattitaidolla kuin pitäisi. Tapahtumamarkkinointi jota tässä on kuvattu on vain pieni osa kokonaismarkkinoinnista josta yhä suurempi osuus painottuu digitaalisen ekosysteemin rakentamiseen ja sitä kautta asiakaskokemusten luomiseen tavalla joka mahdollistaa todellisen kohtaamisen digitaalisessa ympäristössä. Perinteisimmillä menetelmillä on silti edelleen tarpeensa ja merkityksensä ja ne ovat osa markkinointi- ja myyntiympäristöä. Merkittävin pointti tässä kirjoituksessa on mittaaminen. Sen merkitystä ei voi kyllin korostaa jotta ROI voidaan aidosti laskea ja toimenpiteitä voi kehittää ja kohdistaa jatkossa tarkemmin. Toinen seikka jonka nostaisin esille, on yhteistyö organisaation sisällä. Viestintä tarpeista ja tavoitteista sekä saatujen tulosten tehokas hyödyntäminen on keskeistä menestyksen tiellä. Markkinointi ja myynti tavoittelevat samaa asiaa, kasvavaa myyntiä ja toteuttavat sitä oman keinovalikoimansa ja tehtäväkenttänsä mukaisesti. Toisinaan markkinoinnin kautta saadaan yksi todellinen asiakas kymmenestä saadusta liidistä. Toisinaan myyjä saa myytyä yhdelle asiakkaalle kymmenestä itse keräämästään prospektista. Tärkeintä on kehittää markkinoinnin toimenpiteitä ja myynnin pipelinea resurssien tehokkaaseen kohdistamiseen. Yhteistyö myynnin ja markkinoinnin kesken auttaisi siinä tehtävässä, aivan kuten suositteletkin.

  • Joni Autio sanoo:

    “Because the purpose of business is to create a customer, the business enterprise has two–and only two–basic functions: marketing and innovation. Marketing and innovation produce results; all the rest are costs. Marketing is the distinguishing, unique function of the business.”
    -Peter Drucker

    Jos nyt firman johto suuressa viisaudessan on määrittänyt että käytetään liidin määrää onnistumisen mittarina niin eikös silloin ole saatu mitä on tilattu? Läksyttääkö myynti tässä markkinointia vai sitä joka määritti markkinoinnin suunnnan ja mittarin. Joku voisi vaikka yllättää ja sanoa että käytetäänpä mittarina liidin laatua ja saadun asiakkuuden arvoa.
    Sekä mariannemarkkinoija ja kuplienamyyjä jättää funtsimatta onko tämä minun asiakkaani jonka yhteystietoa havittelen. Ei se että hän on tontilla tarkoita että on potentiaalinen asiakas vaikka taskut olisivat täynna rahaa/ akateemistakoulutusta piisaisi.

    Järkeä tavoitteisiin ja Cost of Goods Sold -seurantaan!

  • Hyviä kommentteja! Kiitos niistä Jarkko ja Joni. Sekä myynti että markkinointi on nyt yhtä suuressa murroksessa kuin aikanaan puhelin tai televiso keksittiin. Digitalisaatio itsessään luo niin suuret haasteet, että myynnin ja markkinoinnin ei todellakaan kannata käyttää aikaa keskinäiseen käden vääntöön. Tulevaisuudessa roolit menevät yhä enemmän päällekkäin.

  • Faruk sanoo:

    Myynnin ja markkinoinnin on tarkoitus tukea toinen toistaan. Minkä takia tässä tarvitsee korostaa symbioosissa elävien toimintojen tärkeyttä ylitse toisen? Turhaa tunnepohjaista syyttelyä

    • Nyt olet asian ytimessä Faruk. Näinhän pitäisi asian olla, mutta kun ei ole, ainakaan joka paikassa. Jos myynti ja markkinointi kuuntelee toisiaan ja toteuttaa kuulemaansa ei ongelmia yleensä synny ja investoinneille saadaan tuottoa.

1 Trackback