Näissä hommissa ei kuule lomia pidellä

child-sandals-478455_1280Kesä ja lomakausi ovat koittaneet, suosituin keskustelufraasi taitaa nyt olla “Milloin aiot pitää loman?” Lomakeskustelut ovat herättäneet ajatuksia myyntityöstä ja lomailemisesta, siitä onko yhtälö mahdoton vai ei. Onko niin, että myyntityötä tekevät kuuluvat usein siihen ihmistyyppiin, jonka on vaikeaa erottaa työaikaa ja lomaa toisistaan, samoin kuin työ- ja vapaa-aikaa?

Käytin tietoisesti sanaa ihmistyyppiin, koska näen, että kyse on nimenomaan henkilökohtaisista ominaisuuksista eikä niinkään työn tai toimenkuvan sinänsä asettamista reunaehdoista. On erittäin helppoa sanoa, että “näissä hommissa ei kuule lomia pidellä” tai “pakkohan se on vastata, jos asiakas soittaa”, mutta väitän, että totuus on jotain aivan toista.

Todennäköisesti meiltä jokaiselta löytyy lähipiiristä (tai jopa peilistä) henkilö, joka toistuvasti kailottaa olevansa kiireinen, on suuren osan päivästään puhelimessa, lähettelee viestejä asiakkaille ja kollegoille puolen yön aikaan, poistuu palavereista vastatakseen puhelimeensa ja jättää tulematta sovittuihin sisäisiin kokouksiin, koska samaan ajankohtaan tulikin asiakastapaaminen. Toki on paljon tilanteita, joissa koutuu priorisoimaan ja laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen, mutta perimmäisiä syitä säntäilyyn, jatkuviin pitkiksi venyviin työpäiviin ja puhelimen kasvamiseen käteen kiinni olen löytänyt aikakin kaksi: huono ajanhallinta- ja organisointikyky sekä myytti pitkien työpäivien tuottamista hyvistä tuloksista.

Ajanhallintaa ja oman työn organisointia voi opetella ja harjoitella. Joskus riittää pelkkä pysähtyminen ja omien työtapojensa analysointi. Kun huomaa homman alkavan karata käsistä, on hyvä tehdä selkeä to do -lista sekä huolellisesti järjestää listan kohdat kiireellisyys- ja/tai tärkeysjärjestykseen. Lisäksi suosittelen kalenterin jakamista selkeisiin lohkoihin, on hyvä tehdä esimerkiksi maanantaiaamupäiviin aina soittelujakso, vaikkapa perjantai-iltapäivästä taas kannattaa siivu pyhittää viikon töiden yhteenvetoon ja raportointiin sekä seuraavan viikon suunniteluun.

Valitettavasti edelleen vielä aika ajoin törmää siihen harhaluuloon, että pitkien päivien painaminen on jotenkin hohdokasta ja kertoo äärimmäisestä tehosta ja omasta tarpeellisuudesta. Kerskutaan sillä, kuinka myöhään eilenkin taas tultiin kotiin, kuinka myöhään viimeinen tapaaminen oli tai kuinka monta työtuntia on tullut viikon aikana tehdyksi. Huippuosaajan merkki? Höpöhöpö. Jatkuvasti liian pitkiksi venyvät työpäivät ovat merkki siitä, että joko arvomaailmassa on jotain outoa, ajanhallinta tökkii pahasti tai sitten ahneena tai muusta syystä on tullut haalituksi aivan liikaa töitä.

Vielä haluaisin saarnata loman tärkeydestä: Se on kuulkaa sillä tavalla, että kukaan ei ole niin korvaamaton, että maailmaa kaatuu hänen pitäessään lomaa. Yksikään asiakas, yksikään kauppa tai yksikään sopimus ei ole niin tärkeä kuin sinä itse. Pitäkää siis hyvät ihmiset kunnon kesäloma! Akku on pakko ladata, muussa tapauksessa on iso vaara romahdukselle syksyn pimeiden aikojen koittaessa. Eräs kollegani kertoi oppineensa pitämään lomaa vasta, kun jälkeenpäin ymmärsi loppusyksyn aikana suoranaisesti menettäneensä kauppoja ja sen myötä omia ansioitaan ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että homma ei pysynyt hanskassa, koska hän oli liian väsynyt.

Viettäkää siis kiva kesä, levätkää, mökkeilkää, matkustakaa, makailkaa laiturilla, pureskelkaa heinänkortta, uikaa, saunokaa ja pitäkää hyvää huolta rakkaistanne!

Katri

Katri Kanerva
Myynnintekijä, Interim Manager
Interim Sales Oy – Myyntipumppu™
katri.kanerva@myyntipumppu.fi
040 680 7715

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin