Oletko lomasi jälkeen lataantunut vai lamaantunut?

tasapainoKesäloma on monessakin tapaa vedenjakaja ja lomaan kohdistuu suuria odotuksia. Mieti itse haluatko palata lomalta latautuneena vai lamaantuneena? Ohessa Myyntipumpun vinkit antoisaan kesälomaan ja elämänhallintaan.

1. Hallitse energiaasi, älä aikaasi

Olemme tottuneet hallitsemaan aikaamme. Ylläpidämme aikajanaamme, eli suunnittelemme tulevaisuuttamme ja suoritustamme kalenterin avulla. Ihminen ei ole kone ja siksi emme voi loputtomasti suoriutua tehtävistämme kalenterin määrittelemien tehtävien mukaisesti. On hetkiä jolloin emme vain jaksa ja siksi on tärkeää suunnitella elämää jaksamisen mukaan. Meillä jokaisella on päivien, viikkojen jopa kuukausien ajanjaksoja jolloin olemme joko energisiä tai väsyneitä. Energisinä jaksaisimme enemmän kuin kalenteriin on merkitty ja vastaavasti väsyneinä emme saa tehtyä kuin vain pienen osan kalenteriimme tehtävistä.

Älä siis käytä lomallasi liikaa aikaa tekojesi tuijottamiseen, vaan kuuntele itseäsi ja hallitse energiaasi.

2. Tasapainota tekeminen ja palautuminen

Tekeminen kuluttaa energiaa. Niin keho kuin mielikin väsyvät liiasta tekemisestä. Kehon ja mielen tulee saada palautua, jotta akut taas latautuvat kunnolla. Etsi itsellesi tapa tasapainoittaa tekeminen ja palautuminen.

Muista siis lomallakin vanha sanonta: ”Kun ruumis on väsynyt, rasita mieltä. Kun mieli on väsynyt, rasita ruumista.”

3. Ole tietoinen

Tietoisuus on ehkä tärkein elämänhallinnan yksittäinen elementti. Tietoisena teemme ns. järkeviä, suunniteltuja päätöksiä, jotka ovat oikeassa suhteessa sisäisen tavoitetilamme ja ulkoisten tekijöiden välillä.

Ihmiset ihmettelevät usein mitä tietoisuus on? Ei tietoisen toiminnan huomaat helposti itsestäsi, kun alat seurata itseäsi. Joka kerta kun huomaat tekeväsi jotain jota et ollut suunnitellut, olet aloittanut tekemisen ei tietoisesta ärsykkeestä. Esimerkki: Olet päättänyt siivota työpöytäsi ensimmäiseksi aamulla, mutta huomaatkin lukevasi sähköposteja. Kun huomaat lukevasi sähköposteja etkä siivoovasi työpöytää, tulit tietoiseksi ei tietoisen ärsykkeen johdattaneen sinut toiseen tehtävään.

Tietoiset ihmiset osaavat suhteuttaa toimintansa vallitsevaan ympäristöön ja vaadittuun tavoitteeseen.

4. Harjoita fyysistä kuntoasi

Meille kaikille on itsestään selvää, että hyväkuntoinen ihminen yksinkertaisesti jaksaa enemmän kuin huonokuntoinen. Rasita kehoasi säännöllisesti, omaan tahtiisi ja niin kuin sinusta parhaalta tuntuu. Aloita rauhallisesti ja lisää rasitusta vähitellen. Tärkeintä on nauttia “väsyttämisestä”.

Terveessä kehossa asuu vahva mieli.

5. Kunnioita tunteitasi

Unohdamme liian usein itsemme. Itsensä unohtaminen liittyy usein tunteiden pois siirtämiseen. Emme muka ehdi tai sitten emme vain halua kuunnella tunteitamme. Ihminen ei ole robotti vaan sosiaalinen laumaeläin, jolle tunteet ovat olennainen osa sosiaalista kanssakäymistä. Kukaan ei jaksa eikä kykene olemaan yksin, jos ei ole sinut omien tunteittensa kanssa.

Jos haluat oppia hallitsemaan tunteitasi, opettele olemaan itsesi kanssa hiljaa, vaikka tunnin päivässä tekemättä mitään. Kun kykenet olemaan tunnin hiljaa paikallasi, olet tarpeeksi sinut tunteittesi kanssa.

Dalai Laman sanoin: “Meidän jokaisen tulisi olla hiljaa tunti päivässä.”

6. Kehitä ajatteluasi

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin ajatteluamme voi todellakin kehittää. Ajattelumme kehittäminen on “aivojumppaa”. Ota itsellesi ajattelua vaativia haasteita: shakki, ristisanat, soduko tai vaikkapa filosofinen kirja. Näin saat aivoillesi tekemistä. Huomaat harjoituksen olevan riittävää, kun et jaksa enää keskittyä.

Kehitä ajatteluasi positiiviseen suuntaan. Tämän voi tehdä tiedostamalla ajattelevasi jotain muuta kuin positiivista. Jos saat itsesi kiinni ajattelemassa negatiivisia ajatuksia, olet tullut tietoiseksi ajattelutavastasi ja voit muuttaa sitä.

Kiinnitä siis huomiota “aivojumppaan” ja tietoiseen ajatteluun.

7. Rentoudu henkisesti

Nykykulttuurissamme tehokkuus on saanut meidät unohtamaan, että ihminen on henkinen olento. Ihminen voi olla samanaikaisesti tekemättä, ajattelematta ja tuntematta mitään, jolloin hän on henkisesti läsnä. Tyypillinen tilanne henkisestä rentoutumisesta on tila, jossa katsot merta tai tulta ja huomaat vain olevasi. Näin henkinen minäsi rentoutuu.

Terveisin, Peko

Artikkelin kirjoittaja Pekka ”Peko” Korpela on Myyntipumpun pitkäaikainen yhteistyökumppani. Elämän hallinnan lisäksi Pekon intohimona on digitalisoituvan maailman mahdollisuudet.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin