Panes likka kaataen kuppi kahvetta

“Panes likka kaataen kuppi kahvetta”, sanoi Reinikainen Ullalle legendaarisessa Tankki täyteen -sarjassa huoltamon kahvioon tullessaan. Tuo juolahti mieleeni, kun taas jouduin tilanteeseen, joka sai minut kiehahtamaan kuin huoltamon kahvi.man-432709_1280

Silläkin uhalla, että saan nipottajan ja pilkunviilaajan maineen, jaan kanssanne tuskani, joka liittyy käskemiseen. Tai oikeastaan kehottamiseen ja pyytämiseen liittyviin vääriin tai ajattelemattomiin sanankäänteisiin, jotka aiheuttavat niskakarvojeni nousemisen välittömästi pystyyn. Tarkoitan tilanteita, joissa esimerkiksi joku minua kauniisti silmiin tuijottaen käskee tekemään jotain. Sama tuska toistuu, kun saan sähköpostin, jossa suoralla käskymuodolla pyydetään jotakin. Mihin ovat aikuisilta ihmisiltä unohtuneet käytöstavat? Käskemällähän asetat aina itsesi toisen yläpuolelle ja annat sellaisen kuvan, ettet arvosta häntä.

Monet työtehtävät organisaatiossa, erityisesti esimiestyö ja myyntityö, ovat hyvin pitkälti kommunikointia asiakkaiden, kollegojen, johtajien, johdettavien, toimittajien, yhteistyökumppaneiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Lisäksi yleensä tehdään paljon yhteistyötä ja pyydetään toisilta palveluksia. Käsittämättömän usein tulee ainakin sisäisessä kommunikoinnissa vastaan käskymuotoja, jotka minun mielestäni kyllä auttamatta kertovat jotakin henkilön yleisestä sivistystasosta ja käytöstapojen tuntemuksesta: “Tulosta tämä kolmena kappaleena.” “Tästä kolme kopiota.” (ja liite, ei muuta.) “Soita sinne.” “Laita CRM ajan tasalle, jotta voin katsoa raportin.”

Olen urani varrella useankin assistentin kanssa keskustellut asiasta, ja tiedän, että heille tämä on jokapäiväistä. Kuulemma joka kertaa tuntuu yhtä harmilliselta… Harmillinen on lievä ilmaisu, joitakin heistä töksäyttelevä käskeminen suorastaan raivostuttaa, toisaalta toki taas jotkut taas antavat mennä toisesta korjasta sisään ja toisesta saman tien ulos. Vaikka suuri osa assistenttien työstä muodostuu palveluista muulle henkilöstölle, he eivät ole palveluskoiria, jotka silmät intoa säihkyen odottavat käskyä. Ihmiset eivät ole robotteja, jotka toimivat suorien ohjeiden ja käskyjen perusteella. Ei siis ihme, jos vähän harmittaa!

Suoran käskymuodon käyttäminen on joskus ihan paikallaan, esimerkiksi kirjallisissa ohjeissa: 1. Klikkaa kuvaketta 2. Anna käyttäjätunnus 3. Anna salasana…. Kun pyydät palvelusta toiselta, oikea muoto on aivan toisenlainen: “Ehtisitkö tulostaa tämän aamuun mennessä kahtena kappaleena, Kiitos!” “Voisitko sinä soittaa sinne? Hienoa, paljon kiitoksia!” “Laittaisitko CRM:n omalta osaltasi ajan tasalle, jotta voin katsoa raportin, kiitos!” Eikö olekin aivan erilainen sävy kuin esimerkeissä aiemmin?

Käytösvinkit käskijälle voi kiteyttää kolmeen kohtaan:

  1. Kysyvä konditionaalimuoto pehmittää käskyn (Tekisitkö…)
  2. Konditionaalin lisäksi voit käyttää pehmittäviä verbejä voida, ehtiä jne. (Voisitko tehdä…)
  3. Kiittäminen pyynnön jälkeen osoittaa arvostuksen

Samat vinkit toimivat elämässä muutenkin, erilaisesta kommunikoinnista ja toimimisesta muiden kanssa vapaa-aikammekin suureksi osaksi koostuu. Pieniä lapsia tietysti joutuu jossain vaiheessa käskemään ja kieltämään suorasti, se on osa kasvatustyötä. Jossain vaiheessa kommunikoinnin muuttuessa “tasavertaisemmaksi” kannattaa muistaa, että omalla käyttäytymiselläsi näytät esimerkkiä lapsille ja nuorille.

Suutarin lapsella ei aina ole kenkiä: Tässä eräänä iltana kuulin 14-vuotiaan poikani kolistelevan keittiössä pakastimella jäätelöä hakemassa, ja huikkasin hänelle olohuoneesta, että “Tuo mullekin!” “En mä oo sun palvelijas”, kuului vastaus, eikä jäätelöä tullut. Äitinsä poika!

Katri

Katri Kanerva
Myynnintekijä, Interim Manager
Interim Sales Oy – Myyntipumppu™
katri.kanerva@myyntipumppu.fi
040 680 7715
https://fi.linkedin.com/in/katrikanerva

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

2 kommenttia

  • Teemu Kujala sanoo:

    Juuri näin, mutta välillä esim. esimies on varmaan tilanteessa, että kyseisen työntekijän osalta se CRM on aina retuperällä ja tästä on jo kolmessa kehityskeskustelussa puhuttu ja 10 kertaa kauniisti pyydetty. Silloin saattaa jo mieli tehdä käyttää hieman suoraviivaisempia sävyjä. Kunpa edes kerran elämässä voisi pyytää asiakasta tekemään sen päätöksen (vihdoin). 😉

  • Katri Kanerva sanoo:

    Kiitos kommentista! Näin on, olen samaa mieltä. On tilanteita, jossa ”järeämmät aseet” ovat todellakin paikallaan.