Työilmapiirimittaus – tyhjä lottokuponki?

lottopallotYritykset ovat edelleen haastavassa tilanteessa, kulukurin vuoksi kehitys- ja koulutusbudjetteja leikataan. Vuotuinen työilmapiirimittaus taas kertoo saman kuin ennenkin. Miksi edes kysyä itsestäänselvyyksiä? Harvoin näet mietitään, mitä oikeasti halutaan tietää ja mitä tuloksilla tehdään?

Henkilöstöä motivoidaan osallistumaan työilmapiirimittaukseen lauseilla kuten: ”Vain vastaamalla voit vaikuttaa asioihin!”. Perustelu aiemman kyselyn toistamiselle on tulosten vertailukelpoisuus. Vertailukohtana pidetään saman toimialan yritysten keskiarvoja, miten sijoitumme alallamme? Johto toteaa monologissaan helpottuneena olevamme alan keskiarvossa ja muutamat isommat poikkeamat johtuvat henkilöjohtamiseen liittyvistä ongelmista, joihin on jo tietysti puututtu. Avoimia negatiivisia kommentteja ei julkaista koska niissä mennään henkilökohtaisuuksiin. Voisiko tästä jopa vetää johtopäätöksen, että johdolle riittää kunhan yritys on ”apukoulun priimus”.

Tulosten esittelyn jälkeen mittaukseen harvoin palataan uudelleen. Mitä toimenpiteitä tulosten perusteella toteutettiin jää epäselväksi. Tämä turhauttaa vastaajat vuoren varmasti ja laskee vastausprosenttia jatkossa. Mittaamalla eivät ongelmat poistu, pikemminkin ne voivat lisääntyä, jos henkilöstö kokee nähneensä turhaa vaivaa. Miksi täyttää lottokuponkia, jos tiedät jo etukäteen, ettei sillä voita?

Ilmapiirimittaus on parhaimmillaan aktiivisen, kehittämishaluisen ja osaavan muutosjohdon työkalu. Miksi ihmeessä menestymishaluisen yrityksen johto ostaisi ilmapiirimittauksen kuullakseen, että he ovat keskinkertaisia? Jos suunta on kohti huippua on, vaaditaan myös mittausten välillä toimintaa ja viestintää kohti positiivia tuloksia.

Markkinoilla on runsaasti tarjontaa ilmapiirimittauksen teknisestä osasta. Parhailla ratkaisuilla kyetään kohdentamaan huiput ja ongelmakohteet syvempää analyysiä varten.

Onnistuneen työilmapiirimittauksen resepti sisältää:

  1. Osallistujien perusteellisen motivoinnin
  2. Nykyaikaisen kirjallisen työkalun
  3. Pesunkestävän ja muutoksien läpivientivoimaisen johdon
  4. Muutosjohtamiseen erikoistuneen kumppanin

Toteuta ilmapiirimittaus, vain jos aikuisten oikeasti aiot tulosten perusteella tehdä muutoksia yrityksesi toiminnassa; vahvuuksien monistamisessa tai heikkouksien kehittämisessä. Pelkkä mittaaminen kääntyy lopulta vain itseäsi vastaan.

Pekka

Kirjoittaja on Pekka Vilhunen, yksi Myyntipumppu-blogin kirjoittajista,
johdon konsultti, sertifioitu coach (ICF)
www.myyntipumppu.fi

Facebooktwitterlinkedin