Voimauttamista vai ankeuttamista?

superpowerIhmisissä on valtava määrä voimaa ja energiaa, jonka vapauttaminen ja suuntaaminen vaatii pitkäjänteistä johtamista.

”Itsestäänselvyyksien” ihmeellinen voima

Tapasin hiljattain bisnestutun, jonka kanssa vaihdoimme työkuulumisia. Hän kertoi, kuinka heillä menee todellakin merkittävän hyvin ja kasvua on jatkunut jo usean vuoden ajan. Kysyin häneltä, mihin hänen mielestään heidän menestyksensä perustuu? ”Meillä ihmiset viihtyvät, he laittavat asiantuntijoina itsensä likoon ja hoitavat asiakkaan asioita vastuullisesti. Meillä ihmisiä ihan oikeasti kuunnellaan, heitä arvostetaan, kehitetään jatkuvasti ja heille annetaan vastuuta sekä vapautta. Meidät pidetään ajan tasalla siitä, miten yrityksellämme menee suhteissa asetettuihin tavoitteisiin ja muistutetaan jatkuvasti, mihin olemme menossa. Järjestämme säännöllisesti meidän porukoille erilaisia mukavia tapahtumia. Satsaamme siis erityisesti työssä viihtymiseen. Aika ajoin asiantuntijat joutuvat venymään, mutta he tekevät sen, koska suhtautuvat työhönsä intohimoisesti.”

”Jotain uutta auringon alla?” – tuskin. Edellä mainitut asiat löytyvät useammista johtamisopeista ja ovat jo lähes itsestäänselvyyksiä. Itsestäänselvyys on asia, jonka ymmärtää ilman lisäselityksiä, mutta tässä yhteydessä tuttuni kuvaamat menestystekijät eivät ole asioita, jotka tapahtuvat itsestään vaan ne vaativat paljon yrityksen johdolta ja yrityskulttuurilta – sitoutumista, luottamusta, toimenpiteitä ja aidon halun toimia niiden mukaisesti.

Olin juuri ennen tapaamistamme selaillut Matti Alahuhdan uuttaa kirjaa ”Kirkas suunta ja ihmisten voima.” Tuttuni vahvisti kirjan sanomaa. Kun ihmisiin satsataan ja osoitetaan arvostusta, niin yksi kriittinen menestystekijä, eli ihmisten voima saadaan oikealla tavalla käyttöön. Mikä parasta kaikki voittavat – yrityksen ihmiset, yritys, asiakkaat ja sidosryhmät.

Vääränlaiset vastavoimat

Entä, jos yrityksen ihmisten voima toteutuukin ihmisten vääränlaisena vastavoimana? Samaisessa keskustelussa tuttuni kertoi kokemuksiaan asiakasneuvotteluista, joissa läsnä oli useampien yhteistyöyritysten asiantuntijoita. Hän suuresti ihmetteli, kuinka huonosti jotkut ”uskaltavat” hoitaa asiakasneuvottelun. Tämä ilmeni asiakkaan suuntaan yhteistyöhaluttomuutena, joustamattomuutena, asioista ”nillittämisenä”, jopa syyttelynä ja pulmatilanteiden ratkaisuhaluttomuudella. Mistä johtui asiakkaan huono kohtelu? Ei ollut intohimoa olla hyvä omassa työssä, ”evvk”, sillä oma työnantaja ja kohtelu omalla työpaikalla sapettaa. On jo jalka oven välissä ja lähtö uusiin haasteisiin heti kun tulee mahdollisuus. Tuleeko siis kalliiksi olla pitämättä hyvä huoli omista työntekijöistä? Kyllä, se voi olla yritykselle lopun alku. Yrityksen johto ei kykene olemaan jokaisessa asiakaskohtaamisessa läsnä, joten kannattaa varmistaa hyvät asiakaskohtaamiset pitämällä ”kotipesän asukkaat” mahdollisimman hyvässä kunnossa ja mielellä.

Voimautetaanko vai Ankeutetaanko Teillä?

Miten teillä pidetään huoli ihmisistä ja varmistetaan ihmisten oikeanlainen voima?  Luulosta tai olettamuksesta ei ole tiedoksi, jos et tiedä, missä mennään. Ota selvää – kysy, kuuntele kaikkialla organisaatiossasi ja ryhdy toimenpiteisiin. Loppujen lopuksi se on kovin yksinkertaista, mutta vaatii paljon tekoja – arvostamista, kuuntelemista, sopivasti vastuuta ja vapautta.

Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.”  – Richard Branson –

Menestystarinat eivät synny sattumalta, vaan ne tehdään yhdessä asiakkaittemme kanssa
– ”Less whining, more action”.

– Joanna
voimauttamisen ammattilainen

INTERIM SALES (54)

Joanna Nummila, Interim sales partner, yksi Myyntipumppublogin vakiokirjoittajista. Myynnin, johtamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittämisen ammattilainen.

joanna.nummila@interimsales.fi

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin